Ädel-lax

image

Ja, jag vet. Lax är en ädelfisk – så Ädel-lax är som att säga gräddtårta med grädde. Men nu är det ju som så att jag har fått insipirationen till detta utav min goda vän Ewa Ädel! *vinkar till Ewa*

Hon gjorde något liknande och serverade det som laxburgare till sin familj. Det lät hyfsat enkelt, så jag bestämde mig för att prova. Som vanligt så drabbas jag av lätt hjärnsläpp när jag väl börjat och öser i lite av varje tillslut. Men det funkade iallafall! Såhär blev det:

Ädel-lax
ca 6-8 ”burgare”
4 frysta laxbitar (jag använde sånna där styckefrysta vacuumförpackade 4-pack)
1 purjolök
1 liten röd lök
½ gul paprika
chilipulver, paprikapulver, vitlökspulver, salt peppar
smör och olja att steka i.

Jag finhackade löken, skar ner paprikan något grövre och slantade upp purjon i lagoma bitar sen mjukstekte jag alltihopa. Allt hälldes sedan ned i matberedaren tillsammans med den tinade laxen och kryddorna och kördes till lagom konsistens. Jag lät mitt vara något grovt fortfarande, för jag var osäker på hur det skulle ha blivit om jag malde ner det till något mer smetliknande. Sen var det dax att bli kladdig! Jag formade knytnävsstora bollar som jag försiktigt klämde ut i stekpannan med smör och lät steka på medelhög värme tills dom var gyllenbruna och genomstekta.

Ganska enkelt, om man bortser all disk detta genererar. Jag hade två i matlådan och till den hade jag lite keso blandad med fetaost, vitkålssallad och en vitlöksdressing och lite rättikagratäng. Mätt och nöjd blev jag och mumsigt var det.

Tack, Ewa!

Lämna en kommentar