Paprikakyckling

image

Idag slog migränen till med full kraft. En tydlig påminnelse att jag har varit rejält slarvig med maten sista tiden (både öl och pasta i helgen! Fy, mig). Det gav mig en tydlig fingervisning att nu jäklarns är det jag som skärper till mig. Så tack vare ett recept min vän Linda tipsade mig om härifrån tog jag mig i kragen! Att det dessutom är ett Suzie-vänligt recept (läs: minimalt med ansträngning, minimal risk att misslyckas och minimalt med ingredienser) gjorde bara saken bättre.

Som vanligt trixade jag lite med orginalreceptet så att det passade vad jag hade hemma:

Paprikakyckling
ca 3 rejäla matlådor

ca 500 gr kycklinginnerfiléer
2 finhackade paprikor
2 tsk Sambal Olek
4 dl Creme Fraiche
1 dl grädde
4 dl riven ost
paprikapulver, chilipulver, salt, peppar.

Blanda ihop paprika, cf, grädde och sambal i en bunke. Krydda. Lägg kycklingen i en ungsform och häll över röran och ställ in i ugnen på 200 grader i 25 minuter. Orginalreceptet säger ‘2 dl ost’, men eftersom jag lever efter parollen att det aldrig kan bli för mycket ost – dubblade jag det. Så efter 25 min tar jag ut formen, blandar ner osten lite slarvigt, och sen får den stå inne i ugnen i 20 minuter till.

Klart!

Ätes som den är eller med en sallad. För familjemedlemmar som absolut vill ha kolisar, borde kokt pressad potatis passa bra till.

One thought on “Paprikakyckling

Kommentera

