Fröknäcke

image

Just nu vimlar det av recept på fröknäcke/kex. En del mer LCHF än andra. Min älskade mamma gör ofta en variant jag gladeligen mumsar i mig så snart jag kommer dit, och idag kände jag mig tillräckligt sugen och uttråkad för att baka själv. Detta recept är från nätet någonstans, men jag har tappat bort länken för länge sedan, tyvärr.

Fröknäcke
ca 1-2 plåtar (beroende på tjocklek och storlek)

2 dl solroskärnor
½ dl krossade linfrön
½ dl sesamfrön
½ dl pumpakärnor
4 msk fiberhusk (jag använder den mycket billigare Psyllium från Finax)
½ tsk salt
5 dl vatten
flingsalt

Jag mixar ihop alla torra ingredienser – förutom flingsaltet – i matberedaren, men det är inte nödvändigt om man inte vill. Skillnaden blir större bitar av pumpakärnor och solroskärnor. Brödet kan kavlas tunnare och fortfarande hålla ihop om man krossar ner det lite å andra sidan. Tillsätt vattnet och rör ihop. Låt det svälla i ca 5 min och klicka sedan ut det mellan två bakplåtspapper för att sedan kavlas ut så tunt som du vill ha det. Tag bort det översta pappret, strö över flingsalt och in i ugnen på 150 grader i 1 timme och 10 min. Därefter stänger jag av ugnen och sticker in en träslev i kanten på luckan så att den får vädra ut fukten och brödet får ”knäcka till sig” tills ugnen är kall.

Detta kan man självklart krydda upp som man vill med div. brödkryddor.

Sen är det bara att mumsa i sig!

Kommentera

