Fiskgratäng med chili

image

Egentligen skapades denna gratäng av en kompis med anledning av att vi skulle äta tacos, men en av gästerna åt inte kött. I slutändan var det rykande åtgång på detta taco-alternativ, och köttfärsen fick resa tillbaka ut i köket mer eller mindre orörd…

Det är säkert över tio år sedan jag gjorde denna nu, men jag tror jag fick till det rätt bra!

Tacofisk
ca 3 matlådor

1 paket frusen vitfisk (torsk, sej el. dylikt)
6 kokta ägg
1 burk Green Chili (finns i ”Tacohyllan” på de flesta mataffärer)
2 tomater
1 burk taco salsa (jag använder Santa Marias Chunky Salsa som har lite över 5g/100g kolisar)
2-3 dl grädde
riven ost, tacokrydda (recept här)

Tina fisken och koka äggen. Smöra och täck bottnen på en lagom stor ugnsform med skivade ägg. Bred ut den gröna chilin över äggen och skiva tomaterna ovanpå. Lägg på fisken och krydda ordentligt med tacokryddan på båda sidorna. Häll över burken med salsan och toppa upp med rikligt med grädde. Täck allt med ett rejält lager riven ost. In i ugnen på 175 grader i ca 45-60 min. Håll ett öga på kalaset och täck med folie ifall det verkar bli lite bränt på toppen innan fisken är klar. Jag brukar börja med 40 min med folie och sen låta den gå klar utan folie på slutet.

Servera gärna med en sallad till.

Lite annorlunda, men tokgott!

Kommentera

