Paj x2!

image

Jag har gjort paj! Jag älskar hemgjord paj, men har bara vågat mig på att göra det två eller möjligen tre gånger i hela mitt liv. Nu har jag slagit på stort och gjort två stycken på två dagar!

Allt började med att jag hittade ett recept i en Mat & Hälsa-tidning hos min älskade mamma. Det verkade enkelt så jag beslutade mig för att göra ett försök. Andra pajen gjorde jag av bara farten idag – mest för att jag är ”barnlös” eftersom dottern har sommarlov med sin pappa hela veckan, och jag var uttråkad.

Pajskal
1 paj

3 dl mandelmjöl
½ dl krossade sesamfrön (jag körde dom med stavmixern)
1 tsk salt
50 gr rumstempererat smör
1 msk fiberhusk/psylliumfrön
1 ägg

Krossa sesamfröna och blanda ihop de torra ingredienserna. Smula ner smöret och knåda ihop allt så mycket du kan med fingrarna (detta är inget för någon som inte gillar att bli kladdig alltså). Slå i ägget och blanda ihop allting. Antagligen går det mycket lättare om man har en matberedare, men det har inte jag – så jag använde händerna.

Här börjar det skilja sig emellan mina två pajer!

Till köttfärspajen använde jag en springform som jag klädde in i bakplåtspapper (såhär i efterhand behövdes det nog inte). Jag tryckte ut degen i den och ställde den att vila i 30 min i kylen för att sedan förgrädda den i 200 grader i ca 8 min så den får lite färg.

Till kycklingpajen kavlade jag ut degen till ett stort ”lock” som jag också lät vila i kylen i en halvtimme. Den förgräddade jag inte.

image
Köttfärspaj
4 rejäla matlådor

500 gr blandfärs
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 buljongtärning – jag använde mörk oxbuljong
1 dl passerade tomater
150 gr riven lagrad ost
2 dl Creme Fraiche
1 dl Smetana
Salt, Peppar, Chilikrydda, Cayennepeppar, Paprikapulver m.m. (i princip det man har man tycker borde passa!)

Krydda och fräs färsen tillsammans med de pressade vitlöksklyftorna och den hackade löken. Blanda ihop färsröran med de passerade tomaterna och bujongtärningen och låt allt puttra ihop en stund så buljongtärningen får göra sitt.

Blanda ihop CF, Smetana och den rivna osten.

Slå köttfärssåsen i det förgräddade pajskalet och täck allt med oströran. Grädda i ugnen i ca 20 min tills allt fått en fin färg!

Ett litet varningens ord här: kom ihåg att det är salt i pajdegen och att osten också är rätt så salt, så var försiktig när ni saltar köttfärssåsen…

Ät gärna med en frisk grönsallad till!

Nästa paj åt jag för första gången hos min gammelmoster Ulla för ohyggligt länge sedan. Senare hittade jag receptet i en kokbok jag hade hemma, och efter att ha dubbelkollat med Ulla, bekräftade hon att det var ungefär samma paj (hennes exakta ord var nog i stil med: ”Jag tog lite vad jag hade, och det blev ju bra och det ser det där ju också ut att bli!” följt av ett stort skratt!). Så den är den här pajen jag faktist gjort tidigare, fast inte LCHF-style då. Men för att hedra henne får den nu heta:

image

Moster Ullas Kycklingpaj
ca 4 matlådor

1 grillad kyckling
1 stor paprika (jag hade en orange, men för bildernas skull skulle jag tagit en röd eller grön…)
1 stor gul lök
ca 150 gr. färska champinjoner.
2 dl Creme Fraiche
1 dl Grädde
Salt, Peppar, Chilipulver, Paprikapulver.

1 ägg för pensling

”Betta” sönder kycklingen och skär i lagoma bitar. Hacka paprikan och löken och champinjonerna. Fräs grönsakerna i smör och olja, slå på CF och grädde och krydda på ordentligt. Blanda i kycklingen och låt allt puttra ihop.

Slå upp allt i en lagom form och täck med pajdegslocket som vilat i kylen en halvtimme. Pensla på med ägg och in i ugnen i ca 20 min i 175 grader, tills locket fått en vacker färg!

image

HerreJÖSS vad jag känner mig huslig och duktig!

Och till råga på allt så vart det GOTT också.

Nu när jag tittar på inlägget ser det ut som om det är från ”Den Bruna Maten” – fast jag lovar att detta var mycket godare! 😉

2 thoughts on “Paj x2!

Kommentera

