Världens enklaste gulasch!

image
Grytan innan den har börjat puttra, därför ser det lite ”blekt” ut

Ja, det måste det ju vara, eftersom JAG kan göra den!

Receptet är från min älskade mamma, så den får nu heta:

Evas supersimpla gulasch
blir ca 4 matlådor

ca 1kg Högrev utan ben
1 stor gul lök
2 paprikor
2 klyftor vitlök
1 fpk passerade tomater (500g)
2 tärningar mörk oxbuljong
Salt, peppar, chilipulver, spiskummin och paprikapulver

Skär köttet i små bitar, krydda och stek i smör och olja. Hacka ner löken, paprikorna och vitlök i en stor gryta och blanda med de stekta köttbitarna. Lägg i buljongtärningarna och slå på de passerade tomaterna och toppa på med lite vatten så det blir rejält med vätska för köttet att puttra i. Låt puttra minst två timmar! Personligen låter jag den gärna stå i fyra… Ha på en rejäl näve med riven ost vid servering och ÄT!

Detta ger mig ca. fyra matlådor, så för att dryga ut veckan gör jag en lökgratäng och steker på två korvar (3g/100g) också. Sen känner jag mig rätt nöjd och tar en tallrik kefir med lite frysta bär! 😉

2 thoughts on “Världens enklaste gulasch!

Kommentera

