Kesoplättar

image

Jag har varit lite si och så med maten senaste tiden, vilket gör att migränen har kommit tillbaka som ett brev på posten! Jag försöker sköta mig i veckorna, men helgerna har varit lite av en katastrof, från och till. För att försöka komma på rätt köl och känna mig engagerad och ivrig igen, har jag börjat surfa lite olika bloggar. En av dom jag återkommer ganska ofta till är JosefinLCHF ~ 44 kilo lättare på ett år som jag varmt rekommenderar. Josefin är en ung tjej som lagar mycket mat, och är rena rama mästerkocken jämfört med den här gamla tanten.

Ett av hennes recept har jag nu kört två gånger och det fyller mina hårt satta Suzie-kriterier vad gäller recept: få ingredienser och dessutom sånt som jag lätt kan införskaffa eller redan har.

Kesoplättar
1 stor rejäl eller 2 mindre

250 gr. keso naturell (vilket motsvarar en liten burk)
1-1½ tsk. Fiberhusk eller malda Psylliumfrön
2 ägg

Vispa ihop allt och låt svälla en liten stund. Stek sedan i mycket smör. Ätes med vispad grädde och frysta bär – idag blev det hallon och jordgubbar.

Jag stekte i min teflonwok med massor av matfett idag, för när jag använde gjutjärnsstekpannan höll jag på att få hjärnblödning för att den bara fastnade och var totalt omöjlig att vända! Jag gjorde bara en halv sats idag och det hjälpte också till. Under tiden man steker den ska man också vara beredd på att den påminner om stekt gröt, det ser alltså inte värst aptitligt ut. Men det är det, så oroa er inte för mycket!
image

Jag antar att om man gör i plättlagg så blir det lättare att vända dom små plättarna.

Jag tror också att man bör nog ha lite salt i smeten så blir det ännu bättre, men det där är bäst att man får prova sig fram med.

Nåväl. Tre veckor kvar tills semestern!

Kommentera

