Brödbak!

image
Det var ett tag sen jag postade något. Jag har fortsatt lagat mat (bara en sån sak!) och fotat och planerat inlägg, men inte fått tummen ur. Men nu är den det! Ur, alltså.

För någon vecka sedan fick jag ett brödrecept av min goda vän Petra Danvall som slog ALLT jag hittills smakat! Jag vet inte riktigt vart hon själv fått det ifrån, men det är också mycket möjligt att hon hittat på det själv – hon är fiffig på det sättet. Dessutom var det ett Suzie-vänligt recept, så idag var faktist tredje laddningen jag gjorde. Andra gången med dubbel sats till och med!

LCHF-scones
5-8 st bröd

3 ägg
1 dl grädde
3 dl mandelmjöl (jag köpte mitt på Ica Maxi som mal själva i butiken. Dyrt som satan, men…)
1 tsk salt
2 msk fiberhusk (jag använder finax Psyllium – myyyyycket billigare)
1½ tsk bakpulver
½-1 dl snabbkrossade solrosfrön (eller vad man nu har hemma som man gillar)

Vispa äggen fluffiga. Blanda dom torra ingredienserna för sig, och vänd ner grädde och ägg i detta. Låt svälla i ett par minuter. Forma ”frallor” – går utmärkt med händerna om man blöter dom lite först. In i ugnen i ca 25 min på 175 grader. Klart!!

Superenkelt och kanongott!

Kommentera

