Variant på Ferrys kycklinggryta

image

Jag, och många med mig, köpte Expressen med LCHF-bilaga i fredags och lusläste hela tidningen så snart jag fick en stund över i helgen. Det var en uppsjö (60 st) med recept, och även om jag inte gillar att laga mat så har jag alltid fått något av en pervers njutning av att läsa recept! För någon som har en histora av att kunna bränna vid tevatten och få ägg att explodera gång efter annan så äger jag dessutom osannolikt många kokböcker.

Efter mycket tankearbete insåg jag att jag hade nästan allt till Ferrys kycklinggryta som var med i tidningen. Och med ”nästan” menar jag verkligen det. På väg hem från jobbet kände jag mig laddad men hade bara en vag aning om vad jag behövde köpa till, så jag beslutade mig för att nöja mig med en paprika och sen lita lite på ödet och tur!

Det saknades lite mer än paprika, men eftersom jag börjar känna mig lite modig nu så tog jag lite annat och slängde i! Såhär blev det:

Mamma Suzies Ferrygryta
ca 3 portioner

2 kycklingfiléer
1 röd paprika
1 gul lök
½ purjolök
1 röd chili
5 stora färska champinjoner
½ broccoli
2 vitlöksklyftor
1 buljongtärning (kyckling)
1 dl grädde
2 dl Cream Fraiche
½ tsk maizena
salt, vitpeppar, curry, lagerblad,
Smör och olja att steka i

Skär ner allt i lagoma bitar. Börja med att steka på lök, vitlök, purjo och chili. Blanda i kycklingbitarna och stek. Blanda sen i resten av grönsakerna, smula ner buljongtärningen och häll på grädde och CF. Salt, peppar, curry och några lagerblad. Låt allt puttra ihop i ca 20 min och ha i maizenan (i receptet kunde man byta ut det mot arrowrot också, men sånt är överkurs för mig så det har jag inte hemma). Maizena innehåller rätt så mycket kolhydrater, men jag använder inte så mycket till hela grytan så det blir inte mycket per portion iallafall.

Sen är det bara att äta. Mumsigt värre! Jag lyxade till det lite med ett litet glas rött till – det är ju måndag! 😉

Kommentera

