Jag tappar byxorna!

Jag har ganska många i bekantskapskretsen som börjat äta enligt LCHF, och många av dom tappar modet redan efter några veckor. ”Jag går ju inte NER!”

Fortfarande fascinerar det mig att folk mäter framgång med en våg! Vill man tappa vikt är det jätteenkelt: sluta ät och lev på te eller kaffe och cigg. Du kommer att må skit, men första veckan kommer du att rasa i vikt när du tappar kopiösa mängder vätska och kroppen i ren desperation börjar tugga i sig av din muskelmassa för att snabbt få tillgång till energi! Problemet är ju bara att när du sen börjar äta – vilket alla friska människor gör förr eller senare – så kommer kroppen snabbt lagra allt fett den kan få fatt i. För vis av skadan inser den att det är nödår och här måste det hamstras, för nu vet man inte när man får något att äta igen… Kilona man går upp märks desto tydligare på midjemåttet, eftersom den förlorade muskelmassan hade högre densitet än vad den nylagrade fettreserven har… ”Muskler väger mer än fett” är en gammal sanning som gäller än idag.

Jag äger ingen våg och jag vill inte ha någon heller. Jag mäter mina framgångar med cm, klädstorlekar och hälsovinster istället. Så det är alltid mitt råd till uppgivna vänner: Gör er av med vågen, och plocka fram måttbandet istället!

Jag vägde mig i julas för första gången sen i våras (började med LCHF i juli) och om jag hade den startvikt jag tror jag hade så har jag tappat närmare 13 kg. Men ännu roligare är att jag då hade storlek 44-46. Nu kommer jag i 38-40! Jag har snart inget plagg kvar i garderoben som är för tight.

Undras om jag kan komma i stl 36 till sommaren? 😛

3 thoughts on “Jag tappar byxorna!

  1. Klart vi fixar 36 till sommaren 🙂 Jag har tom redan det på överkroppen på vissa plagg, men nertil, nej. Å andra sidan är jag och har alltid varit större över rumpa/lår. Hoppas på 36 till sommaren!!

    • Jag har en sån där klassisk timglas-kropp, så det är stort både uppe och nere, med en minskning mitt på ungefär! Om jag kommer ner till stl 36 är jag nere på storlekar jag inte ens tänkt tanken på sen någon gång tidigt åttiotal… 😀 Men nu är det dax!

Kommentera

