Pasta!

image
Jag har saknat pasta! Ris och pasta är något som jag inte hittat något fullgott alternativ till, och ärligt talat så under det första fyra månaderna sökte jag inte heller av rädsla för återfall ifall jag hittade något som smakade ”nästan” som orignalet. Bättre att låta bli helt och hållet. Ris har jag smakat på sedan dess och jag vet att det är en svaghet jag har så det kommer jag inte ens försöka hitta något som liknar. Men pasta… det borde gå! Så jag blev jätteglad när jag hittade ett recept som jag kunde klara av, hade allt hemma till och min magkänsla sa att det borde funka!

Pasta
2 plåtar
4 st ägg
1 1/4 dl färskost av typ Philadelphia (jag köpte Eldorados på Willys – det blev ett paket till en sats)
½ dl fiberhusk

Vispa äggen fluffiga. Blanda i färskosten och fiberhusken och vispa igen. I orignalreceptet står det att man ska låta det svälla i 10 minuter innan man brer ut det på bakpålåtspapper – men jag upptäckte att det är mycket lättare att direkt hälla ut den såsiga smeten och breda ut det innan det sväller. Efter ca 10 min ”svälltid” gräddar man det i 150 grader i ca 8-10 min (beroende på hur tjockt man gjort det).

Skär ut taggiatelli eller lasagneplattor eller vilken form du nu vill ha. Jag använde en pizzaskärare (en sån där med en rullande rund kniv).

image

Det blir som färskpasta i konsistensen. När man gjort pastasåsen blandar man i ”pastan” på slutet och låter den bara bli varm innan servering.

Nu hade jag alltså en hel massa pasta i olika former, så vad vore väl mer naturligt än att göra en rejäl sats med köttfärssås och kanske montera ihop en lasagne? Nedan följer beskrivningen som i slutändan resulterade i fem portioner lasagne.

Köttfärssås – så som jag brukar göra den…

700 gr. blandfärs (mer fett och billigare än nöt och trevligare färg än fläsk)
½ burk Chunky Salsa Taco Sauce (Santa Maria)
200 gr. passerade tomater
1 gul lök
1 Chorrizo
salt, vitpeppar, cayennepeppar, curry
Smör och olja att steka i

Krydda upp köttfärsen (jag brukar mosa till köttfärsen direkt i tråget och krydda den innan jag börjar steka, spar tid) och stek upp den så den får jämn färg. Lägg över allt i en stor gryta eller kastrull. Hacka och stek löken och korven. Blanda ner allt i köttfärsen. Slå i dom passerade tomaterna och Chunky Salsan. Låt det puttra ihop ordentligt.

Ostsås

1½ dl. grädde
1½ dl. Cream Fraiche
½ pkt Bonjour ädelfärskost

Vispa ihop allt och låt koka upp.

Dax att bygga ihop lasagnen!

Jag varvade köttfärssåsen, ostsåsen och färsk mozzarella med lasagneplattorna. På toppen öste jag på ordentligt med riven Grevé. image
In i ugnen på 150 gr i ca 45 min.

Utlåtande kommer senare eftersom jag skall bjuda mamma på middag ikväll, men smakprovet jag tog var helt otroligt gott!

Det blev lite köttfärssås kvar som jag puttrade ihop med lite basilika och Cream Fraiche. Taggiatellin jag gjorde hade jag sparat över natten i en plastpåse i kylen och det gick utmärkt att värma den i såsen!

image

Pasta och köttfärssås! Det har jag inte ätit sen i somras, och det var jättegott!

Edit: Nu har vi ätit av Lasagnen och den var jättegod!

5 thoughts on “Pasta!

  1. En sak jag funderade på är ju att Santa Marias salsa innehåller ju majsstärkelse! :O Det är ju inte att rekommendera om man är strikt LCHF…

    • Jo det stämmer ju, men med tanke på hur lite som varje portion innehåller så ser jag inte det som ett problem. Kolhydratsprocenten är fortfarande bra, och sen är jag inte totalt strikt heller. Alla recept jag provar och all annan mat jag äter ligger inom ramen jag hittat som funkar för mig, och det tror jag är viktigast av allt. Jag mår bra, jag går ner i vikt/minskar i storlek och jag slipper min migrän. 😉

Kommentera

