Kycklingburgare

image

Idag blev det ”snabbmat”. Jag hade tandläkartid efter att jag hämtade barnet på skolan, så det blev inte mycket tid till middagsfix innan det var sagodax. Så ännu en gång blev det lite Kajsa Varg över det hela – man tager vad man haver. Och detta är vad jag hade!

Kycklingburgare
2 stora kyckingfiléer
1 tomat
1/2 röd lök
1/2 dl majonäs
1-2 msk Ajvar Relish
hårdost
smör och olja att steka i

Glaze
2 msk Teriyaki sås (ganska många kolisar, men det blir inte så mycket i längden här)
1 msk balsam vinäger
salt, vitpeppar, cayennepeppar, spiskummin, paprikapulver

Dela filéerna längs med. Rör ihop glazen och pensla på kycklingen. Stek i smör och olja och låt dom gå klart i ugnen på 175 grader. Skär under tiden upp grönsakerna, hyvla en försvarlig mängd med ost och blanda ihop majonäsen och Ajvar till dressing. Lägg på osten på kyclingen och låt sen smälta (något jag iofs glömde göra). Därefter är det bara att montera allt och äta! Detta räckte till både middag och en matlåda. Mycket gott!

Jag avskyr både tisdagar och tandläkaren, så efter en sån dag längtade jag verkligen efter dessert. Denna gång blev det Smetana och grädde jag vispade ihop med mixerstaven och till det blev det frysta bär! Mums!

2 thoughts on “Kycklingburgare

  1. låter gott:)
    jag blev inspirerad av din gryta, så jag gjorde en egen variant……
    högrev
    starka korvar (prinskorvstorlek med 0,7g kolisar!!)
    en stor purjo (mindre kolisar än gul lök)
    gul paprika (mindre än i röd)
    salt vitp. rosmarin, spiskummin, lagerblad, ingefära och kanske ngt mer som jag glömt
    slängde i en näve körsbärstomater också (de halvtorkade jag hade i skålen)
    en buljong tärning (mörk ox)
    det fick koka tills köttet ramlade sönder, sedan rörde jag i 2/3 av en stor burk creme fraiche
    åt det som kraftig soppa…….blev jättegott;))

Kommentera

