Hybrislångkok…

image

Så var nu grytan färdig….

Saken är den att jag inte hade en blekaste aning om hur man gör en gryta. Jag hade dessutom hjärnsläpp och antagligen en släng av panik som förklarar varför jag utan någon som helst anledning, med berått mod slängde ner saker i grytan som jag VET att jag inte tycker om! Jag menar… vaffan höll jag på med??

Men trots allt. Det vart gott!

Så här kommer receptet:

Hybrisgrytan

1 kg Högrev (benfri)
1 Chorrizo
2 stora gula lökar
2 morötter (fick puttra med, men togs ur när det var dax för servering)
2 vitlöksklyftor
2-3 dl passerade tomater
1-2 dl rött vin
vatten
1 rejäl klick Cream Fraiche
lagerblad, viltkrydda, cayennepeppar, paprika, rosmarin, vitpeppar och salt
Rejält med smör att steka i och riven ost till servering (enligt principen: med ost blir ALLT gott!)

Skär ner köttet och korven i ganska stora grytbitar. Krydda (vitpeppar, cayenne, paprika och salt) och stek på hög värme så att allt får en rejäl yta. Hacka ned vitlöken och stek med den. Vispa ur stekpannan med vinet och ha över allt i en gryta. Skär lökarna och morötterna väldigt grovt och tillsätt allt med de passerade tomaterna, vattnet och resterande kryddorna i grytan. Låt småputtra i nästan 1½ timme. Tillsätt CF och låt koka upp. Servera med riven ost och ev. en klick gräddfil eller CF. Glöm inte att ”pilla bort” morötterna. Dom har nu gjort sitt! Till åt jag en av min mammas frökex som jag kanske kan få receptet till någon dag och lägga ut här. 😉

3 thoughts on “Hybrislångkok…

Kommentera

