Frittata med rester…

…är väl egentligen som att säga ”gräddtårta med grädde”. Frittata är i princip en omelett gjord i ugn, så jag kände mig rätt så trygg att ta mig an det! Jag hittade ett recept hos Eva Larsdotters blogg som jag anpassade lite.
image
Frittata

1 Chorrizo
1 Orange paprika
Köttrester (i mitt fall, revbensspjäll)
Purjo
4-5 ägg (beroende på storlek)
2 dl grädde
2-3 dl riven ost
1 ”näve” körsbärstomater
salt, peppar, vitlökspulver och smör att steka i

Skär ner korven, restköttet och grönsakerna i lagoma bitar. Bryn på allt i smör och lite olja. Vispa ihop ägg, grädde och kryddor och blanda sedan ihop det med det brynta köttet och grönsakerna. Rör ner osten och häll sedan upp allt i en ugnsfast form. Dela tomaterna och tryck ned dom i röran.
image
Grädda allt i ca 40 min i 175 graders värme, de sista tio minuterna lade jag över folie och sänkte värmen till 150. Men det är ju olika på olika ugnar.

image

Det räckte gott och väl till middag åt mig och två matlådor.

Kommentera

