Lökgratäng och rondellkörning

Söndag. Matlådefixning.

Den här veckan är det bara tre dagar jag behöver matlåda, så det lättar pressen på mig något.

Åter igen ställer Linas blogg upp och förser mig med Suzie-vänliga recept!

Lökgratäng

3 skurna gula lökar
1 dl. Creme Fraiche
3-4 dl grovt riven ost
3 ägg
½ dl grädde
vitpeppar

Skär löken i grova ringar och mjukstek dom i smör. Blanda ihop ägg, CF, riven ost, grädde och vitpeppar. Slå i allt i en ugnsfast form och blanda ihop noga. Jag hade inte i något salt, för osten jag änvände är rätt så salt ändå, men det gör man ju som man vill med. Toppa med en näve eller så utav riven ost. Grädda i ugnen på 150 grader i ca 40 min.

Till det åt jag kött jag hittade i frysen – som endera var minutbiff eller lövbiff, har ingen aning om vilket – som jag stekte på med lite salt och svartpeppar. Över hade jag Linas ädelostsås (grädde, CF, Cream Bonjour Adelost och en ½ buljongtärning som fått koka ihop)
image
Matlådorna blir samma sak, men jag har bytt ut köttet mot chorrizokorv. Det funkar säkert bra också. Jag brukar inte vara alltför nogaräknad när det kommer till matlådor.

Varför har folk så svårt för att köra i rondeller? Jag håller på att bli GALEN! Nu har jag bara haft körkort sedan februari, och jag är definitivt inte superduktig eller så, men jag vet hur man kör i en rondell! Man blinkar åt det håll man ska åka när man åker in (eller inte alls om man ska rakt fram) och sen BLINKAR MAN ALLTID UT!!! Hur skall annars dina medtrafikanter veta vart du är påväg? Hur skall man få trafiken att flyta om alla väntar på alla ideligen. Då har ju hela syftet med rondeller försvunnit.

Nog gnällt.

Ostchipsen jag gjorde i fredags har haft strykande åtgång. Igår lyxade jag till det och tinade lite räkor och åt ostchips med majonäs, rödlök och räkor! MUMS!
image

5 thoughts on “Lökgratäng och rondellkörning

    • Absolut! Ju mer jag tittar på din blogg desto mer börjar jag behandla den som min bibel! 😀 Allt ser så fruktansvärt gott ut och du har oftast korta och okomplicerade recept där man har allt hemma redan. Till och med jag som är en sån novis i köket (blir lätt så när man tidigare levt ihop med en man med kockutbildning i 25 år) kan klara dom dessutom!

      Lökgratängen blev fantastiskt god! Såsen också såklart, men gratängen var något extra.

  1. Ping: Gratäng med korv, lök och ost | mammasuzie

Kommentera

