”Bacondiet”?? *fniss*

”Kontroversiell bacondiet kan komma att stoppas” stod det i en lokaltidning för ungefär två år sen.

Kontroversiell. Jodu.

När man läser debattinlägg alt. läsarkommentarer till tidningsartiklar om LCHF på nätet rapas om och om igen samma oigenomtänkta fraser: …inte vetenskapligt underbyggt… bygger bara på kuriosa och tredjehandsinformation… ÄT RÄTT ENLIGT TALLRIKSMODELLEN OCH MOTIONERA SÅ SLIPPER MAN BLI FET (det är den vanligaste, och oftast mest ilskna kommentarvarianterna). Svaren är i ärlighetens namn ofta lika enformiga och sätter indirekt många gånger käppar i hjulen för en konstruktiv konversation om LCHF: ”se den och den undersökningen och den och den föreläsningen av den och den läkaren inom den och den diciplinen, www.kostdoktorn.se” … Jag är ett stort fan av Andreas Eenfeldt, men att svara ilskna och dåligt underbygda kommentarer med ”läs på kostdoktorn så får du minsann se på tusan vad rätt jag har” är helt fel väg att gå. En fettskrämd person skulle aldrig ens klicka länken till kostdoktorn, utan svaret blir på en gång insorterat mentalt under ”Sektvarning!”.

Tänk att det kan riva upp så många känslor bland gemene man att utesluta pasta, ris, potatis, mjöl och socker! Så till den milda grad att det till och med kallas: Kontroversiellt. Varför är det mer kontroversiellt än att gå på pulverdiet eller gå på gym och träna i konstiga maskiner fyra gånger i veckan istället för att springa – som ju måste vara mer naturligt för oss? Varför är det kontroversiellt att äta naturligt fett istället för processat? Varför skall man utesluta animaliskt fett – när människokroppens egen fettreserv består av animaliskt fett? För vi är djur – inte buskar eller träd, om någon mot förmodan trott det.

Varför är fett så farligt? Hur kan det komma sig att övervikt har ökat lavinartat de sista trettio åren… och som av ett helt galet tokigt sammanträffande så var det samtidigt som dom första larmen kom om fettets farlighet och att vi bör äta 6-8 skivor bröd om dagen?

Nog om det!

Idag är det minsann fredagsmys i var och varannan stuga. Så också på Bergsgatan. Ibland gör jag en smoothie för att hålla Zoë sällskap, ibland blir det ett glas vin (rött eller torrt vitt, såklart!). Men idag kände jag mig äventyrlig!

Ostchips

Grovt riven parmesan eller någon annan god ost med mycket fett i.

Riv osten. Jag hade en bit ”parmesan” (eller snarare – den billigaste fejk-parmesanen jag kunde hitta på Konsum) och en kant Grevé. Dutta ut lagoma högar på bakplåtspapper och in i ugnen på 200 grader tills det får färg och ser ut som platta chips!
image

På bilden har dom någon minut kvar innan jag tog ut dom. Man får hålla ögonen på dom, för dom bränns lätt vid.

Till det gjorde jag:

Vitlöksdip

1 vitlöksklyfta
Gräddfil el. Creme Fraiche, majonäs (50/50)
Svartpeppar

Tror det säger sig självt hur man gör…

OBS: Detta är bara för sådana som mig som skiter i om folk tycker att man stinker vitlök!
image

Mer avancerat än så blir det inte ikväll. Jag ska nog mixa ihop en smoothie lite senare, men först måste jag springa upp och ned i tvättstugan ett par gånger…

Go’ fredag på er!

6 thoughts on “”Bacondiet”?? *fniss*

Kommentera

