…samtidigt i en annan del av världen…

image

Jag och min ADD är rätt så impulsiva. När jag får en ide, planeras den och genomförs på kortast möjliga tid. ”Jag gör det på lördag” håller liksom inte.

Idag på jobbet lystes hela min hjärna upp av ordet PEPPARKAKSHUS. Nu hör det till saken att jag tycker inte om pepparkakor, får ändå inte äta dom just nu och jag har aldrig vad jag kan minnas, frivilligt bakat pepparkakor och definitivt inte gjort nåt hus! Jag är dessutom inte nån som pyntar heller… men nu har alltså denna vansinniga idé bitit sig fast som en kardborre i min hjärna. Pepparkakshus… sagt och gjort. Lista på saker jag behöver handla (tack goda gudinna att försäkringskassan betalat ut min VAB-penning idag!) och mall till ett lagomt stort hus skrevs ut.

När jag så berättade min heltokiga idé för barnet när jag hämtade henne, klädde hon sig i rekordfart och innan jag visste ordet av var vi på Willys. Deg, florsocker, godis till dekoration och en kavel senare brände vi hemåt.

Vi kavlade och skar och gräddade. Jag blandade ihop kristyr och sen kom den ödesdigra stunden jag smått fasat för…. byggandet! Tack och lov började julkalendern samtidigt och jag kunde genomföra balansakten med kristyr och halvmjuka husdelar i ensamhet.

Så nu har vi ett pepparkakshus. Det absolut coolaste i heeeela världen, enligt Zoë.
image

Imorgon skall det dekoreras med minimarshmallows, non stop, polkagrisar och – bäst av allt – silverkulor!!

Så – fortsättning följer antar jag…

2 thoughts on “…samtidigt i en annan del av världen…

  1. Bravo!
    Ett tips till framtida byggen (eller om nuvarande säckar ihop); använd limpistol vid ihopsättning, smidigast! + färdig kristyr finns i olika färger på tub.
    Finns liten risk att bygget säckar ihop när man dekorerar pga tryckandet och bara haft kristyr vid hopsättningen…

    Jättefint hus!

    • Några små problem med tipsen bara, ingen limpistol och inga pengar att köpa fårdig kristyr. 😉 Vi får vara försiktig imorgon bara! Det finns ju bild på huset medans det var helt iallafall.

Kommentera

