Baconinlindad kyckling med broccolimos.

image

Dagens middag. Eftersom jag behövde laga tillbehör till gårdagens ”kycklingäventyr”, surfade jag runt lite bland bloggar med LCHF anknytning för att hitta något idiotsäkert till och med jag skulle klara av. Något som jag dessutom hade ingredienser till hemma. Och jag hittade Linas blogg med massor av Suzie-vänliga recept!

Idag blev det:

Broccolimos

Broccoli, grädde, smör, salt och peppar.

Koka broccolin så den blir mjuk, sila av vattnet och mixa ihop det med smör, grädde och salt och peppar.

Det blev rätt ok efter att jag stekt på kycklingen för att få lite yta. Men det saknades något, så i matlådan till imorgon åker det ner en redig bit med brieost också.

Antagligen var det det där vaga ”fattades något” som gjorde att jag kände mig lite småsugen på efterrätt när jag ätit klart. Så jag gjorde en stor sats smoothie. Jag brukar göra tre portioner åt gången att ha i kylen.
image
Smoothie

Frysta hallon, Turkisk el. Rysk yogurt, vispgrädde.

Som vanligt har jag inte riktigt någon koll på hur mycket av vardera, men jag har ungefär lika mycket grädde som yogurt och ca ½dl frysta bär (otinade) per portion. Ja, det blir lite kolhydrater här, men har jag varit duktig i övrigt under dagen så funkar det. Frysta hallon är 5,4gr/100gr och Ryska yogurten är 4gr/100gr.

Jag är väldigt ointresserad av att räkna kolhydrater så jag ser helt enkelt till att från början bara köpa ”godkända” produkter, så jag inte behöver tänka så mycket när jag lagar mat. Eftersom bara själva matlagandet äter upp så mycket energi och tankeförmåga av mig, så om jag skulle behöva hålla koll på hur mycket jag fick äta av det ena eller andra så skulle jag helt enkelt strunta i att äta öht. Vilket har hänt. 😉

7 thoughts on “Baconinlindad kyckling med broccolimos.

  1. Kul att du bloggar och kul att du tipsar om lite LCHF-grejer! Körde på det för ett år sedan och gick ner 10 kg på några veckor. Ballade ur och började äta chips sedan men gillar verkligen ”dieten”… Med inspiration från dig kör jag nog igen!

    • Kul Fredde!! Kan jag så kan du. 😉 Jag har hållit på sen i somras och minskat drygt 25 cm runt midjan. Nu har jag fuskat rätt friskt de senaste två månaderna, så jag måste skärpa till mig. Om jag vet att folk läser och lägger märke till att jag uppdaterar så måste jag ta mig i kragen lite mer, så det är bara bra.

  2. Hej!
    Roligt att du hittat recept hos mig. Jag älskar enkel matlagning och tycker oftast att ”ju enklare ju godare” 🙂 Så om du gillar enkelt så har jag nog massor som passar, haha.

    Nu ska jag kika runt hos dig en stund.

    //Lina

  3. Ping: ”Bacondiet”?? *fniss* | mammasuzie

Kommentera

